Kesän lähestyessä on hyvä huomioida, mitä asioita haluaa kesän aikana tehdä, ja miten ne poikkeavat talvisista puuhista.
Suomessa tehdään eri vuodenaikoina erilaisia asioita.

Monella talvet menevät staattisissa töissä istuskellen näyttöjä tuijottaen, toisaalta talviaikaan myös harrastetaan säännöllisesti sisäliikuntaa kuten kuntosalia ja pilatesta.
Kesäisin puuhastellaan ulkona. Kunnostetaan pihaa, nostellaan kiviä, rakennetaan laitureita ja pelataan golfia..
Kontrasti kesän ja talven välillä voi muodostua suureksi. Toiminnan muuttuessa radikaalisti voi tulla kipuja, eivätkä tekniikka, voimataso ja nivelten liikkuvuudet välttämättä riitä esimerkiksi äkillisissä nostotilanteissa. Liian usein fysioterapeutti saa huomata akuutin noidannuolen pilaavan ihmisiltä koko kesän suunnitelmat. 


Valmistautuminen ja kiireen välttäminen onkin se tärkein juttu. 

Tässä vinkkejä kesälle:

Pitkillä autoreissuilla tue ristiselkä istuessasi ja pidä taukoja ajamisesta, jotta välilevyt saavat happea.
Taukojen aikana vältä istumista, valitse kahvilassa mieluummin seisomapöytä ja tee sykettä nostattavia liikkeitä, kuten haarahyppyjä.

Mökkihommissa muista välttää riuhtomista, suunnittele asiat etukäteen ja tee hommat yhteistyössä jonkun kanssa. Ota mieluummin enemmän askelia tekemällä useita reissuja sen sijaan että kannat kerralla kaiken.
Kesällä  "urakoidaan kerralla kaikki kuntoon" ja sitten makoillaan. Hommat voisi tehdä siinä sivussa pikkuhiljaa; ilman valmiiksi saamisen painetta. 


Asenne ratkaisee ja sitten asento.

Aurinkoista kesää!