Tiina Granroth & Maija Kiljunen

Niskan kireys voi olla heikkoutta

Et ole yksin niskakivun kanssa. Jopa 40% suomalaisista on kyselyiden mukaan kärsinyt niskakivusta viimeisen kuukauden aikana. Niskalihasten jännitystä ja kipua voi aiheuttaa esimerkiksi liikkumattomuus ja huonot, yksipuoliset työasennot. Suuri osa ihmisistä työskentelee nykyään valtaosan päivästään tietokoneella, jolloin pää on usein pitkään eteen työntyneenä, asento lysähtänyt ja kädet ilman tukea. Yksipuolinen kuormitus ja heikentynyt lihasvoima niskahartiaseudussa voi aiheuttaa erilaisia oireita kuten niska-hartiaseudun jomotusta, päänsärkyä, huimausta tai sormien puutumista. Vaikka niskan lihakset olisivat kireät, ovat ne usein samanaikaisesti myös heikot.

Paras lääke niskoille

Kaikkein paras lääke niskakipuun on liike, joka on kohdistettu niska- hartialihaksille. Erilaiset voimaharjoitteet, jotka parantavat niskan lihaskuntoa ja liikkuvuutta ovat erinomaisia harjoitteita. Kiertoja ja taivutteluja ei pidä pelätä. Niskaa kannattaa taivutella eteen, taakse, sivulle ja kiertää päätä puolelta toiselle. Säännöllisellä harjoittelulla jota tehdään esimerkiksi Niskat kuntoon -ohjelmassa saadaan niskavaivaisten voimataso nousemaan ja tätä kautta helpotusta niskakipuihin.

Alla olevalla videolla fysioterapeutti Tiina Granroth Fysios Selkäcenter Kampista ohjaa niskajäykkyyttä helpottavan harjoituksen, jonka voit helposti tehdä työpäivän lomassa.

Teksti jatkuu videon jälkeen


Jännitysniskaan apua fysioterapeutilta

Usein niskaongelmien aiheuttajana on pitkään jatkunut staattinen jännitys, puhutaan jännitysniskasta eli tension neckistä. Joku saattaa törmätä tähän sanaan saadessaan lähetteen fysioterapiaan lääkäriltä. Lähetteessä saattaa silloin lukea diagnoosin kohdalla ”tension neck”. Fysioterapeutin vastaanotolle tultaessa ei kuitenkaan tarvita lähetettä vaan vastaanotolle voi tulla hyvin ilman lähetettä. Jos niska vaivaa, niin fysioterapeutit tutkivat aluksi mistä vaiva johtuu ja tämän jälkeen tekevät hoitosuunnitelman. Fysioterapeuteilla on monia keinoja helpottaa kipuja esimerkiksi erilaisten harjoitusohjeiden ja käsittelyiden avulla.

Tarvitsetko heti apua niskavaivoihin?

Niskat kuntoon -ohjelmassa tehdään joka päivä 21 päivän ajan harjoitteita niskoille. Kurssilla vahvistetaan niskahartiaseudun lihaksia ja opetellaan rentouttamaan niitä. Ohjelmassa myös testataan niskan liikkuvuutta, voimaa ja toimintakykyä. Ohjelmassa harjoitellaan monipuolisesti kaulan- ja niskanlihasten voimaa ja hallintaa sekä tehdään erilaisia liikkuvuusharjoitteita. Harjoitteista muodostuu kolme erilaista harjoitusohjelmaa, joiden avulla niskat ja hartiat pysyvät kunnossa myös tulevaisuudessa. Lue lisää >> 

Paras apu niskakipuun saadaan säännöllisellä harjoittelulla!