Juuso Still

Jalkaterapeutti

Kesän saapuessa painavat ja tukevat talvijalkineet vaihtuvat kevyempiin kesäkenkiin. Samaan aikaan ensimmäiset lämpimät päivät suorastaan kutsuvat liikkumaan ja monen kohdalla hiihtoladut vaihtuvat juoksupolkuihin. Tämän myötä ihmisten kuormitusympäristö ja kokonaisrasitus voivat muuttua nopeasti, eivätkä jalat aina ehdi sopeutua uuteen tilanteeseen. Seurauksena voi olla rasitusperäisiä jalkojen kiputiloja.

Jalkinevalinnalla on suuri merkitys alaraajojen kuormitukseen

Kuormitusympäristön osalta jalkinevalinnalla on suuri merkitys alaraajojen kuormitukseen. Hyvät jalkineet ovat kooltaan sopivat, käyttötarkoituksen mukaiset ja mahdollistavat jalkaterän luontaisen toiminnan. Koon osalta tärkeintä on jalkaterän muotoa mukaileva jalkineen malli, riittävä käyntivara ja hyvä kiinnitys. Kesäkengille on tyypillistä puutteellinen kiinnitys, joka voi pitkään jatkuvassa kuormituksessa aiheuttaa erilaisia jalkaongelmia. Nauhoituksen avulla kengän istuvuutta pystyy säätämään yksilöllisen tarpeen mukaiseksi. Jalkineet kannattaa myös uusia säännöllisesti.

Riittävänä käyntivarana aikuisella pidetään 1,5–2 cm tyhjää tilaa varpaiden päässä. Tämän voi testata tunnustelemalla varpaita sormilla ja samalla kuormittaessa jalkaterää seisten. Jalkineen mallin sopivuudesta saa suuntaa antavan kuvan poistamalla jalkineen sisäpohjallisen kengästä ja astumalla sen päälle. Jalkaterän tulisi mahtua pohjalliselle ilman, että varpaita jää pohjallisen ulkopuolelle.

Turvallisessa ympäristössä paljain jaloin liikkuminen on hyvää harjoitusta jalkaterän lihaksille ja edistää jalkaterän toimintakykyä. Paljasjalkakengät täyttävät usein hyvän jalkineen edellytykset. Ne ovat kevyet, kiertolöysät ja yleensä lestiltään perinteisiä jalkineita leveämpiä. Minimaalisen vaimennuksen myötä myös kannan ja päkiän välinen korkeusero eli droppi on pienempi kuin perinteisissä jalkineissa.

Vaikka paljasjalkakengät pääsääntöisesti täyttävät hyvän jalkineen edellytykset, niin edellä mainitut kuormitusympäristön erot voivat johtaa erilaiseen alaraajojen kuormittumiseen. Tästä johtuen paljasjalkakenkiä harkitsevan kannattaa lisätä paljasjalkineiden käyttöä vähitellen, jotta jalat ehtivät sopeutua uuteen tilanteeseen ja kuormitusvammojen todennäköisyys pienenee.

Jalkaterapiasta apua?

Jalkinevalinta on erityisen haastavaa tilanteissa, joissa jalkaterän toimintakyky on syystä tai toisesta heikentynyt. Esimerkiksi jossain tilanteissa varpaiden virheasentojen myötä ns. ”normaali kävelytyyli” ei ole mahdollista varpaiden heikentyneen liikkuvuuden takia. Jalkaterään kohdistuva paine voi tämän myötä jakaantua epätasaisemmin ja aiheuttaa erilaisia ongelmia, kuten kovettumia. Myös erilaiset sairaudet, erityisesti diabetes ja reuma voivat vaikuttaa jalkaterän toimintaan. Näissä tapauksissa jalkaterapeutti voi tarjota helpotusta alaraajaongelmiin esim. yksilöllisen harjoitusohjelman, kävely- ja jalkineohjausta, apuvälineitä ja iho- tai kynnenhoitomenetelmiä hyödyntäen. Pitkään jatkuvissa jalkojen ongelmissa kannattaa hakeutua ammattilaisen vastaanotolle.

Lue lisää jalkaterapiasta >>