Miksi tulla äitiysfysioterapiaan jo ennen synnytystä?

Fysios Helsinki Forumin fysioterapeutti Sonja Toivola kirjoittaa alla olevassa blogissa miksi äitiysfysioterapiaan kannattaa tulla jo ennen synnytystä.

Mitä äitiysfysioterapiassa käytännössä tehdään?

Kuten fysioterapiassa ylipäätään, on äitiysfysioterapiakin aina yksilöllistä, vankkaan kliiniseen kokemukseen ja uusimpaan tutkittuun tietoon pohjautuvaa ja vaikuttavaa kuntoutusta. Käyntien sisältö muokkautuu siis aina senhetkisen tilanteen, omien toiveiden ja tavoitteiden sekä taustan mukaisesti. Käynnillä tutkitaan esimerkiksi mahdollisia kipukohtia kehossa, keskivartalon toimintaa kokonaisvaltaisesti sekä lantionpohjan lihaksia, unohtamatta ihmiskehoa kokonaisuudessaan.

Äitiysfysioterapeutilta voi saada apua erilaisiin kipuihin tai toimintahäiriöihin, odotusajan liikkumiseen liittyviin epävarmuuksiin tai kattavan tietopaketin siitä, mitä esimerkiksi synnytys tarkoittaa lantionpohjan kannalta ja miten synnytyksen jälkeen toipuminen etenee. Monet raskausajan vaivat olisivat hoidettavissa, vaikka niitä yleisesti saatetaan vähätellä ja liittää raskauteen kuuluviksi. Esimerkiksi virtsankarkailua, liitoskipuja, närästystä, ummetusta, peräpukamia tai selkäsärkyjä ei tarvitse automaattisesti vain kestää, vaan niihin voi saada merkittävää helpotusta. Vinkkejä voi saada myös uneen liittyen ja kuinka tukea erilaisilla tyynyillä nukkumisasentoa mahdollisimman rennoksi.

Odotusaika muuttaa monella liikuntatottumuksia, ja muuttuva keho voi tuntua vieraalta. Kuinka pitää huolta liikkumisesta, jos olo tuntuu kömpelöltä? Mitä minimissään kannattaa tehdä, jos on väsynyt ja huonovointinen koko ajan? Mikä voisi olla liikaa tai jopa haitallista odotusaikana, jos olo onkin energinen ja hyvä - voiko treenata kuten aina aiemminkin? Äitiysfysioterapiassa käydään läpi liikkumistottumuksiasi, olit sitten istumatyöntekijä tai ammattiurheilija, tai jotain siltä väliltä, ja löydetään yhdessä mielekkäät liikuntasuositukset juuri sinulle.

Sekä istumatyöt että fyysisesti kuormittavat työt voivat mietityttää odottajaa. Äitiysfysioterapissa tuetaan hyvinvointia myös kokonaiskuormituksen ja palautumisen näkökulmasta ja voidaan miettiä käytännössä esimerkiksi työasentojen vaihtamista ja liikettä työn vastapainoksi.

Kannattaako synnytykseen valmistautua?

Synnytys on aina ihmeellinen ja ainutkertainen tapahtuma, oli kyseessä sitten ensimmäinen synnytys tai vaikka kymmenes. Yllättävän harva ensisynnyttäjä todella tietää, mitä synnytyksessä tapahtuu, ja uutta voi tulla esiin myös uudelleensynnyttäjille.

Niin sanottu Hollywood-synnytys, jossa lapsivedet holahtavat näyttävästi lattialle ja sen jälkeen ajetaan vauhdilla sairaalaan ponnistamaan selinmakuulla, on usein melko kaukana todellisuudesta. (Todellisuudessa voi olla, että lapsivettä tihkuu pikkuhiljaa tai sitä ei ole näkynyt ollenkaan vielä synnytyksen loppumetreilläkään, ja esimerkiksi kätilö puhkaisee kalvot sairaalassa. Synnytys voi kestää yllättävän kauan, ja olla aika hidastempoista ja rauhallista muutamankin vuorokauden ajan, mutta sehän ei elokuvissa olisi kovin näyttävää. Ponnistusasentojakin on useita erilaisia.)

Synnytykseen kannattaa valmistautua, mutta se ei tarkoita, että kaikkien pitäisi osallistua synnytysvalmennuksiin, lukea aiheen kirjallisuutta kuukausikaupalla ja opiskella verkkokurssit. Olemme kaikki yksilöitä, ja jollekin on helpotus tietää mahdollisimman paljon, kun taas joku toinen voi ahdistua liiasta informaatiosta. Äitiysfysioterapiassa synnytyksestä voidaan puhua syvällisemmin tai ohimennen, ja voit itse määritellä, kuinka paljon haluat aihetta käsiteltävän. Perustietämys siitä, mitä normaaliin fysiologiseen synnytykseen kuuluu ja mitä vaihtoehtoja sinulla synnyttäjänä on, kannattaisi kaikkien selvittää. Synnytyksen kulkua ei voi suunnitella tai päättää, mutta omia odotuksia ja toiveita kannattaa miettiä silti.

Jos toiveissa on alatiesynnytys, voidaan äitiysfysioterapiassa käydä läpi myös erilaisia ponnistusasentoja, hengittämistä ja aktiivisia lepoasentoja synnytystä ajatellen. Lantionpohjanlihasten rentouttaminen on erittäin tärkeää ja tietoisuus siitä, miten oma lantionpohja toimii, on osa synnytykseen valmistautumista. Elastinen ja rentoutumiskykyinen lantionpohja joustaa paremmin synnytyksessä nopeuttaen sitä ja voi vähentää synnytysvaurioiden riskiä.

Jos synnytystavaksi tiedetään jo odotusaikana keisarinleikkaus eli sektio, voidaan siihenkin valmistautua. Sektion jälkeen toipuminen on erilaista kuin alatiesynnytyksen jälkeen, ja arvenhoidosta ja liikkeelle lähtemisestä synnytyksen jälkeen voidaan keskustella jo raskausaikana.

Ideaalitilanteessa äitiysfysioterapeutti kulkee rinnallasi odotusajasta synnytyksen jälkeiseen aikaan niin kauan, kuin tarvetta on, ja mahdollisissa tulevissa raskauksissa ja synnytyksissä myös. Huolta voi vähentää valtavasti jo tieto siitä, että on ammattilainen, jonka puoleen voi kääntyä tarvittaessa ja saada apua, ja ettei monista yleisistäkään vaivoista tarvitse hiljaa kärsiä.


Äitiysfysioterapeutin vastaanotolle ovat tervetulleita kaikki raskaana olevat, hiljattain tai vuosia sitten synnyttäneet sekä äidiksi tulosta haaveilevat. On melko tyypillistä, että äitiysfysioterapian tarpeeseen havahdutaan vasta synnytyksen jälkeen, jos jotain huolta, kipua tai oiretta esiintyy. Todella monet tyypilliset vaivat olisivat kuitenkin ennaltaehkäistävissä äitiysfysioterapian avulla jo raskausaikana.