Janne Saarela

MDT-fysioterapeutti, Personal trainer

Alaselkäkipu on tuttu suurimmalle osalle suomalaisista. On arvioitu, että 80 % ihmisistä kokee elämänsä aikana selkäkipua ja loput eivät vain muista sitä kokeneensa. Suomessa tehdyssä Terveys 2011 -tutkimuksessa selkäkipua oli edellisten 30 päivän aikana kokenut 41 %:a naisista ja 35 %:a miehistä. Eli aika arkipäiväinen asia monelle, mutta harmillinen ja jopa elämänlaatua heikentävä tekijä. Suurin osa selkäkivuista on ammattitermein epäspesifiä kipua, mikä tarkoittaa suomeksi, että täysin selkeää yksiselitteistä syytä kipuun ei nykytiedon valossa löydy.

Mitä fysioterapeutti voi tehdä selkäkivulle? Usein aika paljonkin. Kun tulet vastaanotolle ensimmäistä kertaa, tilanteesi kartoitetaan, tehdään erilaisia testejä ja sinulta kysytään kysymyksiä. Esimerkiksi, koska selkäkipu alkoi? Tällaiset asiat ohjaavat fysioterapeutin toimintaa, jokaisen asiakkaan oman tilanteen mukaan. Akuutti selkäkipu voi parhaimmillaan olla hoidettavissa hyvinkin nopeasti pois. Silloin kyse voi olla esimerkiksi noidannuoli-tyyppisestä oireesta, joka saadaan useimmiten helpottumaan erilaisin fysioterapian menetelmin.

Pitkittyneessä selkäoireilussa fysioterapian menetelmät saattavat hieman poiketa akuuttivaiheesta. Tavallisimmin saat fysioterapeutilta neuvoja siihen, miten oireilua voi helpottaa, miten lihaksia voi pyrkiä rentouttamaan sekä miten lihaksia voi vähitellen lähteä vahvistamaan. Kuljemme mukanasi seuraten edistystä.

Pitkäkestoisessa eli kroonistuneessa selkäkivussakaan ei vielä tarvitse heittää toivoa menemään, vaan tieteellisissä tutkimuksissa paras näyttö on saatu harjoittelun tehosta. Tässäkin fysioterapeutit kulkevat rinnallasi; me tuomme osaamisen ja kokemuksen käyttöösi. Tiedämme esimerkiksi, että menee useampia viikkoja ennen kuin lihassolutasolla alkaa tapahtumaan pysyvämpiä muutoksia. Eli osaamme tsempata sinua läpi senkin hetken, kun sinusta saattaa tuntua jo epätoivoiselta, koska parempaa on luvassa.

Kipu on yksilöllistä ja aina todellista. Siksi myös kuntoutus, lyhyempi tai pidempi, on aina yksilöllistä. Meille olet muutakin kuin kipeä selkä ja otamme sinut huomioon kokonaisuutena.

P.S. Tiesitkö, että harjoittelemattoman ihmisen lannerangan alin nikama kestää jopa 1500 kg painetta ennen kuin se murtuu. Eli liiku vain, ei se selkä rikki mene!


Lue lisää selkäkivusta >>