Pohjekipu

Jalkaterapeuttimme Santeri Pulkkinen avaa kirjoituksessa pohjekipua.

Mikä on pohjelihas? Käytämme pohjelihasta, kun kävelemme, hypimme, kyykistymme tai juoksemme. Pohjelihaksen muodostavat kaksoiskantalihas sekä leveä kantalihas. Lihakset välittävät akillesjänteen kautta voiman nilkan ojennukseen. Kaksoiskantalihas on myös polven koukistaja. 

Pohjekipu tuntuu säären takana polvinivelen alapuolella, ja paikallistuu kolmipäisen pohjelihaksen alueelle. Mahdollisia syitä pohjekivulle voi olla esimerkiksi suora isku lihakseen, raskaan rasituksen jälkeinen lihaksen arkuus, pohjelihaksen revähdys, hermoperäinen oire tai verenkierrollinen häiriö.

Alaraajoja kuormittava kuntosaliharjoitus, juoksulenkki tai paljon hyppyjä sisältävä liikuntasuoritus saattaa tuntua harjoituksen jälkeisenä lihasarkuutena pohjelihaksessa. Tämä on seurausta lihaskudoksen vaurioista ja tuntemukset kuuluvat rasituksesta palautumiseen, lihasarkuus alkaa vähenemään noin viiden vuorokauden jälkeen suorituksesta.

Lihasrevähdyksessä vaadittava voima suoritukseen tai liikkeeseen ylittää lihaksen sen hetkisen voimantuoton. Nopea äkkinäinen suunnanmuutos, ponnistus tai hypystä laskeutuminen voivat olla riskitekijöitä lihasrevähdyksille. Alaraajan voiman ja hallinnan monipuolisella harjoittamisella sekä kuormituksen ja palautumisen huolehtimisella voidaan vaikuttaa pohjelihaksen toimintaan ja valmistaa osaltaan pohjelihasta kestämään rasitusta.

Verenkierrolliseen häiriöön viittaava pohjekipu oireilee tyypillisesti pohkeen turvotteluna tai leposärkynä. Kipua ja arkuutta voi esiintyä kävelyn aikana pohkeessa. Oirekuva on vaihteleva ja tila voi olla myös oireeton. Epäiltäessä laskimotukosta on syytä hakeutua terveydenhuollon päivystysvastaanotolle.

Pohjekivun hoito aloitetaan ammattilaisen vastaanotolla alkuhaastattelulla sekä huolellisella tutkimuksella. Ohjauksen ja neuvonnan ohella pohjekivun hoidossa voidaan alaraajaan kohdennettujen harjoitteiden lisäksi hyödyntää fysikaalista ja manuaalista terapiaa. 


Lue lisää

Tutustu laajaan palveluvalikoimaamme