Luciano Posillipo

Fysioterapeutti

Juokseminen on monelle tärkeä harrastus hyödyllisten terveysvaikutteiden vuoksi, mutta myöskin ulkoilumuotona. Erityisesti näinä poikkeusolojen aikoina, lenkkeily on erityisesti nostanut suosiotaan, eikä suotta.  Juoksun aikana elämä tuntuu kevyemmältä ja kotiin saapuessa olo on rento. Syksy onkin loistavaa aikaa aloittaa hölkkääminen. Mikä onkaan mukavampaa kuin aurinkoisena syysaamuna lähteä ulos raikkaaseen ilmaan nauttimaan Suomen luonnosta.

Kaikki eivät kuitenkaan koe juoksemisen aloitusta helppona tai juoksuharrastusta mukavana, vaan asia saattaa olla jopa päin vastoin. Juoksu saattaa tuntua tukalalta, jalkoihin tai selkään saattaa tulla epämukavaa rasitusta tai hengästyt jo muutaman metrin jälkeen. Siinä missä toisille juoksu on rentoutumiskeino, toiselle se saattaa olla inhokki numero yksi. 

Vastaanotollani on käynyt paljon juoksua ”inhoavia” ihmisiä, jotka ovat muutaman vinkin ja ohjauksen jälkeen alkaneet jopa nauttimaan juoksemisesta. Tässä blogissa listaan neljä asiaa, joihin olisi hyvä kiinnittää huomiota heti alussa, mikäli pohdit juoksun aloittamista tai juoksu on tuntunut epämukavalta. Voit myös katsoa vinkit videolta. 


Vinkki nro 1: 

Hyvät ja mukavalta tuntuvat kengät ovat ehdoton ykkönen. Vaikka itsekin todella nautin juoksemisesta, niin huonoilla kengillä en lähtisi juoksemaan, koska se on todella epämukavaa. Hyvät kengät eivät välttämättä tarkoita niitä kalleimpia. Yleispätevänä vinkkinä, fysioterapeuttina ja juoksijana, suosittelen hankkimaan mukavalta tuntuvat kengät. Jos kengät vähänkin painavat, ohjaavat jalkaasi luonnottomaan suuntaan, tuntuvat kömpelöltä tai jotenkin epämukavalta, kannattaa kokeilla vielä muutamaa mallia. Kokemuksen myötä opit ostamaan itselle sopivia kenkiä. 

Vinkki nro 2:

Hyvien juoksukenkien lisäksi suosittelen aloittamaan juoksemisen riittävän kevyesti. Liian kovat lenkit yksittäisenä kertana tai liian iso rasitus viikossa saa juoksun tuntumaan raskaalta, kömpelöltä tai epämukavalta.  Ja jälleen saattaa tulla tunne, ”ei tämä ole minua varten”.  Juokseminen tuntuu usein raskaammalta mikäli et ole ehtinyt palautua yhdestä lenkistä ennen kuin juokset seuraavan kerran. Tai lähdet liian kovaa yksittäiselle lenkille. On täysin luonnollista, että toisina päivinä juoksu ”kulkee helpommin” kuin toisina, joten sitä ei tarvitse säikähtää. Kuitenkin sopivalla rasituksella onnistut todennäköisesti paremmin. Alussa yksittäinen lenkki voi kestää hyvin vain 15 minuuttia. Tästäkin voit vaikka kävellä puolet. Lisää hiljalleen juoksuaikaa ja viikoittaisia kertoja.

Vinkki nro 3:

Kolmantena asiana suosittelen kiinnittämään huomiota lantioon. Mikäli lantio tippuu alas, juoksu saattaa olla hieman töksähtelevää, tuntua pidemmän päälle raskaalta tai jopa jarruttaa vauhtiasi. Nostamalla lantiota ylös saat juoksuun todennäköisesti enemmän rentoutta, vauhtia, lisää kilometrejä ja jalat alkavat kokemuksen myötä rullailemaan lantion alla. Ja kappas, sinähän juoksit jo 5 kilometriä yhteen soittoon.

Vinkki nro 4:

Neljäntenä vinkkinä suosittelen pitämään hartiat rentoina ja niskan sinulle luonnollisessa asennossa. Hartioiden liiallinen jännittäminen vaikuttaa mm. hengittämiseen ja mikäs onkaan epämukavampaa, kuin juosta huonolla hengityksellä. Lisäksi hartiat tai niska saattavat juoksun jälkeen tuntua jäykiltä. Pidä siis olkapäät ja hartiat rentoina ja anna niiden liikkua luonnolliseen ja rytmiseen tahtiin.

Näillä yksinkertaisilla, koko kehoa huomioivilla vinkeillä, pystyy parantamaan juoksumukavuutta huomattavasti. Jokaisen keho ja luonnollinen juoksutyyli on hieman erilainen, joten tavoite on oppia tuntemaan omaa kuntotasoa ja tyyliä hölkätä. Nämä neljä perusasiaa: hyvät kengät, itselle sopiva rasitus, lantio ylhäällä ja hartiat rentoina toimivat hyvänä ohjeena tuleviin satoihin kilometriin. 

Hyviä juoksuhetkiä!


Luciano Posillipo on pitkän linjan urheilufysioterapapeutti ja itsekin aktiivinen juoksija. Luciano ottaa vastaan niin ammattiurheilijoita ja kuntourheilijoitakin. Lisäksi Luciano hoitaa kaikenikäisiä kiputiloista kärsiviä asiakkaita Fysioksen Kampin ja Matinkylän toimipisteissä.