Susanna Antikainen

Kehitysjohtaja ja fysioterapeutti

Viikolla 11 vietetään kansainvälistä aivoviikkoa, otsikon Vaali aivojasi -teemalla. Miten voimme tavallisina kansalaisina vaikuttaa itse siihen, kuinka aivomme voivat ja ikääntyvät? Perintö- ja ympäristötekijät eivät yksin sanele kohtaloamme, vaan meillä jokaisella on avaimet vaikuttaa aivoterveyteemme omilla valinnoillamme. Monipuolinen ravinto, päivittäinen liikunta, stressinhallinta, palautuminen ja riittävä lepo ovat kaikki hyvin yksinkertaisia päivittäisiä asioita, joihin voimme itse vaikuttaa.

Syö monipuolisesti

On tärkeää syödä säännöllisin väliajoin. Verensokeri pitoisuus pysyy tasaisena ja nälän tunne pysyy poissa. Säännöllisyys auttaa myös kohtuullisuudessa ja tukee painonhallintaa. Muista, että elimistömme tarvitsee monipuolisesti erilaisia ravintoaineita ja ehdottomuus on harvoin kovin terveellinen valinta perusravintoaineista puhuttaessa. Kasvikset, vihannekset ja marjat auttavat pitämään koneiston käynnissä päivän aikana. Viljoista kannattaa suosia täysjyvätuotteita ja omega-3 rasvahapot ovat elintärkeitä aivoille. Näitä saat mm. kaloista lohesta ja silakasta, pähkinöistä ja avokadosta.

Liiku päivittäin

Arkiliikunta on tärkeää niin lihasten, luuston, verenkiertoelimistön kuin mielenkin hyvinvoinnin kannalta. Päivittäinen liikunta voi koostua useammista lyhyempikestoisista suorituksista. 

Lihasvoimaa tarvitsemme itsemme kannatteluun. Lihaskunnon ja liikkeenhallinnan vahvistamiseen tarvitaan vähintään kaksi harjoittelukertaa viikossa. Kuormita suuria lihasryhmiä nousujohteisesti. 

Kestävyyskunnon kohentamiseen sinun tulee hengästyä ja sydämen sykkeen tulee nousta. Hyvä vanha ohje on, että liikkuessasi hengästyt, mutta pystyt kuitenkin puhumaan. 

Valitse itsellesi mieluinen liikuntamuoto, jotta siitä tulee säännöllinen tapa. Myös kevyellä liikunnalla on todettu olevan terveyshyötyjä, mutta kunnon kohottamiseen tarvitaan riittävää rasitusta ja nousujohteisuutta.

Riittävä lepo ja palautuminen

Viime aikoina palautumista, lepoa ja unta on tutkittu paljon ja pehmeämmät tavat elää ja liikkua ovat nousseet otsikoihin. Ihminen ei ole kone, johon voidaan vaihtaa patterit kun virta loppuu. On tärkeää huolehtia, että akut latautuvat säännöllisesti. Kunnon ja voiman kehittymistä ei tapahdu ilman palautumista ja  työteho arkisissa askareissakin laskee mikäli emme lepää riittävästi. 

Stressi kuuluu tietyssä määrin elämään ja positiivinen paine voi jopa auttaa suorituksissa. On kuitenkin tärkeää tunnistaa positiivinen ja negatiivinen stressi, sekä osata reagoida asioihin ennen, kuin on liian myöhäistä. Pienikin verenpaineen nousu pitkäkestoisena vaikuttaa haitallisesti aivoihimme. 

Huolehdi siis siitä, että palaudut ja nukut riittävästi. Liikunta ja monipuolinen ravinto auttaa tässäkin asiassa. Aivoterveyden vaaliminen on positiivinen oravanpyörä!