Olkapääkipu

Olkapääkipu

Meille voit aina tulla myös ilman lääkärin lähetettä.

Mistä olkapää kipu johtuu?

Olkapääkipu on olkapään ja/tai olkavarren alueella sijaitseva kipukokemus. Useimmiten olkapääkivun lähde on kiertäjäkalvosimen tai hauiksen pitkän pään jänne.

Olkapäässä on useita hermotettuja rakenteita, kuten nivelsiteitä ja limapusseja. On mahdollista, että useammat olkapään rakenteet oireilevat samanaikaisesti. Tästä syystä yksittäisen oireilevan rakenteen diagnosoiminen voi kliinisesti olla hankalaa. Vaikka oireileva rakenne olisikin tunnistettu, on vielä tunnistettava oireeseen vaikuttavat tekijät.

Olkapääkipu voi johtua useista eri tekijöistä, jotka voidaan jakaa karkeasti seuraaviin kategorioihin:

  • Toiminnalliset ongelmat: Toiminnallisen ongelman aiheuttaa virheellinen kuormitusmalli, jonka syynä voi olla haitallinen olkapään alueen lihasten käyttö ja/tai olkapään ja sen myötä vaikuttavien rakenteiden liikerajoitus.
  • Rakenteelliset ongelmat: Esimerkiksi nivelrikko, epävakaa olkapää, olkapään jänteiden rakenteelliset muutokset ja poikkeava olkalisäkkeen muoto ovat rakenteellisia ongelmia. On muistettava, että rakenteellisia löydöksiä on myös oireettomilla henkilöillä. Kuvantamislöydös on merkityksellinen vain silloin, jos se on yhdistettävissä oireeseen.
  • Elämäntapatekijät: Esimerkiksi työnkuva, joka edellyttää käden kohoasentoa, hankalia asentoja tai altistaa tärinälle. Harrastus tai laji joka vaatii käden toistuvaa tai yksipuolista käyttöä. Liian suuri rasitus olkapäälle suhteessa olkapään fyysisiin edellytyksiin, kuten uuden harrastuksen aloitus tai ikkunanpesu. Myös tupakointi, jolla on jänteen verenkiertoa heikentävä vaikutus, luetaan elämäntapatekijöihin.
  • Vamma tai trauma: Jos kivun alkumekanismi on traumaperäinen, voi kyseessä olla vaurio olkapään rakenteessa tai rakenteissa.
  • Perussairaudet: Esimerkiksi diabetes ja metabolinen oireyhtymä voivat aiheuttaa jänteen rakenteellisia muutoksia ja altistaa jännekivuille. Kilpirauhasen vajaatoiminta voi altistaa jänteen kalkkikertymille.
  • Psyykkiset ongelmat: Kipukokemukseen vaikuttaa se mitä ajattelemme ja miten suhtaudumme kipuun (kivun katastrofointi vs. hyvä luottamus paranemiseen ja toipumiseen). Masennus ja ahdistus voivat lisätä kipua.

Olkapääkivun terminologia on laaja-alaista. Nimityksiä, kuten impingement syndrome, rotator cuff syndrome, ahdas olka oireyhtymä, supraspinatus tendiniitti, kipukaarioireyhtymä ja bursiitti on käytetty. Koska yksittäistä kivun lähdettä on hankala määritellä ja oireen taustalla voi olla useita tekijöitä (edellä mainituissa diagnooseissa viitataan tiettyyn rakenteeseen tai otetaan kantaa oireen mekanismiin), toimii olkalisäkkeen alainen kipu parhaana yleisnimityksenä olkapään kivuille.

Yleisimmät äkillisen ja pitkittyneen olkapääkivun syyt?

Äkillinen olkapääkipu voi ilmaantua uuden aktiviteetin tai fyysisen rasituksen seurauksena. Kipu ei välttämättä tunnu heti suoritusta tehdessä vaan voi esiintyä viiveellä seuraavana päivänä. Olkapään kivun ilmaantuminen ei aina vaadi rankkaa fyysistä kuormitusta. Esimerkiksi äkillinen käden liike tai kurotus voi tuoda kivun esille.

Mikäli vammaa tai traumaa ei ole syytä epäillä, löytyy olkapään kivulle useimmiten toiminnallinen syy.

Olkapääkivun pitkittymisen taustalla voi esiintyä ilmiöitä kuten kivun ennakointi ja liikuttelun pelko, joka lopulta johtaa liikkuvuuden rajoittumiseen sekä kivun lisääntymiseen rajoittaen toimintakykyä entisestään. Toimintakyvyn rajoittuminen heikentää työkuntoa sekä harrastusmahdollisuuksia, joka puolestaan voi vaikuttaa mielialaan. Etenkin pitkittyneissä kivuissa on tunnistettavissa vastaava kipua lisäävä noidankehä.

Miten olkapääkipu oireilee?

Olkapääkipu on tarkkarajaista liikkeen aikaista kipua. Kipu tuntuu tyypillisimmin nostaessa kättä edestä tai sivulta. Arkisissa toiminnoissa kipu voi esiintyä mm. takkia pukiessa, hiuksia pestessä tai ylähyllylle kurottaessa.

Mihin olkapääkipu voi säteillä?

Olkapääperäinen kipu sijaitsee olkapään alueella ja voi säteillä olkavarteen, mutta olkapäästä johtuva kipu ei säteile kyynärpään yli. Koko yläraajan alueelle säteilevässä kivussa on syytä miettiä niskan ja hermokudoksen osuutta oireisiin.

Olkapään kipu

Miten olkapääkipua voi hoitaa?

Olkapääkipua ei tule säikähtää. Vaikka olkapää oireilee, on tärkeää ylläpitää kudosten aktiivista toimintaa ja liikkuvuutta. Käden liikuttelu ja jopa harjoittelu kuntosalilla tai harrastusten parissa siedettävän kiputuntemuksen rajoissa on suositeltavaa, kunhan kipu ei voimistu ja rauhoittuu 24 tunnin aikana. Liikkuminen on aina parempi vaihtoehto kuin passivoituminen.

Tulehtuneen olkapään ja rasituksesta johtuvan olkapääkivun hoito?

Mikäli olkapäässä on jatkuvaa leposärkyä, voi tulehduskipulääkkeestä olla lyhytaikaista hyötyä. Kylmähoito 10 minuutin jaksoissa lievittää kipua ja tulehdusta. Myös rasitusperäisessä kivussa voi olla kyseessä tulehdus.

Kivun alkuvaiheessa raskaammat käden käyttöä vaativat aktiviteetit on syytä rauhoittaa. Kivun lieventyessä kuormituksen säätely ja asteittainen paluu fyysisten aktiviteettien pariin on suositeltavaa.

Milloin fysioterapeutin vastaanotolle ja lääkäriin olkapääkivun takia?

Fysioterapiaan on syytä hakeutua mikäli olkapään liikkeen aikainen kipu ei parane itsestään tai oireet pahenevat/laajenevat. Jos kyseessä on kipu vamman seurauksena, käden toimintakyky on selvästi madaltunut ja kipu ei helpota, on hakeuduttava lääkärin vastaanotolle.

Muita oireita joiden vuoksi tulee hakeutua lääkärin vastaanotolle ovat voimakas leposärky, kuumotus ja turvotus käden alueella, kovat säteilyoireet tai tuntopuutokset.

Miten olkapääkipua hoidetaan fysioterapeutin vastaanotolla?

Vaikka oireita aiheuttava rakenne olisi tunnistettu, laadukkaan fysioterapian perustana on oireeseen vaikuttavien tekijöiden tunnistaminen, jonka jälkeen fysioterapia suunnitellaan tapauskohtaisesti. Näin ollen fysioterapia voi yhdellä henkilöllä pitää sisällään oikeanlaisen harjoittelun aloittamiseen rohkaisua, liikkuvuuksien edistämistä ja työasentojen ohjausta, kun taas toisella kuormituksen säätelyn, harjoittelun sisällön ja laadun ohjausta sekä manuaalista terapiaa.

Kuinka kauan olkapääkivun hoito yleensä kestää?

Keskimäärin olkapään kuntoutus voi kestää 6 viikosta 12 viikkoon, tai jopa pidemmän ajan. Vaikka olkapään kuntoutus vaatii pitkäjänteisyyttä, muutoksia oireen voimakkuudessa ja esiintymisessä sekä käden toimintakyvyssä tapahtuu jo kuntoutuksen alkuvaiheessa.

Fysioterapeutin vinkit olkapääkipuun

Kivulle on luonnollista toivoa yhtä selitystä, mutta selitys oireille löytyy harvemmin rakenteellisen muutoksen, kuten kuvantamislöydösten kautta. Useimmiten olkapään oireet ovat toiminnallisia, johon löytyy paras apu fysioterapiasta. Olkapään kuntoutus on niin asiakkaalle kuin fysioterapeutille kiitollista työtä - kivut lievittyvät ja käden toimintakyvyssä tapahtuu muutoksia jo nopeassa aikataulussa.

Fysiokselta saat asiantuntevaa hoitoa sekä ohjeet kuntouttamiseen, kun olkapää oireilee. Varaa ensikäynti olkapääkivun syyn selvittämiseen ajanvarauksesta. Tervetuloa fysioterapeutin vastaanotolle!

Tämän sivun sisältöä on ollut luomassa fysioterapeutti Ella Kulha.

Asiakkaat kertovat: Kim sai avun kipeytyneeseen olkapäähän fysioterapiasta

32-vuotias Kim on käynyt fysioterapiassa olkapääkivun vuoksi. Katso Kimin tarina siitä kuinka fysioterapiasta on ollut hänelle apua.

Asiakkaamme kertovat

"Taistelin pitkään urheillessa sattuneen olkapäävamman kanssa. Asiantuntevan ongelmanmäärittelyn ja opastavien harjoitteiden avulla sain takaisin menetetyn liikkuvuuden ja sen myötä myös kivut helpottivat. Saamani ohjeet omatoimiseen harjoitteluun alkoivat nopeasti tuottaa tulosta ja sen myötä pääsin takaisin rakkaiden mailapelien pariin. Näin jälkeen päin ajatellen minun olisi pitänyt hakeutua fysioterapiaan jo aiemmin.”

Mies 53 v, Espoo

"Ammattitaitoisen fysioterapeutin vuoden tai kahden välein tekemä tutkimus pitäisi olla pakollisena työterveyshuollon osana."

Lasse Lindgren

Näytä kaikki

Näytä lisää

Näytä vähemmän

Näytä vähemmän

Me soitamme sinulle

Jos haluat kysyä jotain olkapääkipuun liittyen tai haluat apua ajanvarauksessa, jätä numerosi tähän ja soitamme sinulle viimeistään seuraavana arkipäivänä.