Selkäkipu

Selkäkipu

Meille voit aina tulla myös ilman lääkärin lähetettä.

Mistä selkäkipu johtuu?

Selkäkipu on hyvin yleinen vaiva. Suurin osa ihmisistä kärsii ylä- tai alaselän kivuista jossain vaiheessa elämäänsä. Selkäkivulle on monia syitä. Selkäkipuun ja sen muodostumiseen vaikuttavat niin elämäntavat kuin fyysiset, psykologiset ja terveydelliset tekijät.

Selkäkipujen syynä voi olla mm.

  • jokin yleissairaus (esim. diabetes)
  • raskas ruumiillinen työ
  • staattinen istumatyö

Kipuja voi aiheuttaa myös monet muut syyt, kuten nivelet, lihakset, nikamakaaren valenivel, selkäydinkanavan ahtauma eli spinaalistenoosi ja Scheuermannin tauti. Selkäkivun uusiutuminen on tavallista ellei sitä hoideta.

Mistä vaarallisen selkäkivun tunnistaa?

Vakavaa alkuperää oireille on syytä epäillä, jos jalkoihin ilmaantuu heikkoutta, tunnottomuutta tai puutumista, virtsaaminen ei onnistu tai uloste karkaa, selkäkipu ei lievity levossa, selkäoireisiin liittyy kuumetta, yleisvointi heikkenee tai kipu pahenee koko ajan, selkäkipuun liittyy kovaa vatsakipua tai potilaalla on ollut pahanlaatuinen kasvain. Tällöin on syytä olla yhteydessä lääkäriin.

Mitkä ovat selkäkivun oireet?

Selkäkipu voi olla joko paikallista ja pistemäistä tai se voi säteillä esimerkiksi pakaraan, reisiin tai jopa jalkaterään sekä varpaisiin asti. Selkäkivun säteilyoireissa alaraaja voi tuntua muun muassa voimattomalta tai siinä voi esiintyä kipua, puutumista, pistelyä tai vapinaa.

Iskias on tyypillinen säteilykipua aiheuttava ongelma. Selkäkivun ja muiden oireiden syntyyn voi myös vaikuttaa lannerangassa mahdollisesti olevat välilevyn madaltumat tai -pullistumat, kulumat, ahtaumat tai hermoärsytykset/hermojen pinnetilat.

Alaselkäkivun oireet

Tavallisin selkäkivun kohde on alaselkä, jonka tehtävänä on taivuttaa vartaloa ja kantaa ylävartalon kuormaa. Alaselän ongelmista kärsivillä ihmisillä voi esiintyä muun muassa alaselän liikkeisiin tai asentoon liittyviä kipuja tai liikerajoituksia.

Tyypillisiä oireita voivat lisäksi olla alaselkäkipu istuessa sekä alaselän leposärky ja jomotus. Pahimmillaan voi tulla äkillinen selän lukkiintuminen eli noidannuoli.

Milloin mennä selkäkivun takia fysioterapeutille?

Selkäkipu on yksi yleisimpiä tuki- ja liikuntaelinsairauksia. Tyypillisin, niin sanottu epäspesifi selkäkipu paranee yleensä itsekseen muutamassa viikossa. Jos kipu kuitenkin jatkuu, niin tilanteeseen pitää puuttua. Viimeistään kuuden viikon kohdalla on syytä hakea ammattilaisen apua tilanteeseen.

Pitkittyneen ja kroonisen selkäkivun hoidossa tulee katsella asiakkaan tilannetta kokonaisvaltaisesti sekä selvittää, mikä on kivun paranemisen esteenä. OMT-fysioterapeutin ydinosaamista on selkäkivun ja muiden tuki- ja liikuntaelinsairauksien hoitaminen. Hän auttaa selvittämään mikä on juuri sinun selkävaivasi syynä.

Fysioterapeutin vinkit selkäkipu asiakkaalle

  • Tuki- ja liikuntaelimistön ongelmissa on aina aluksi selvitettävä vaivojen perimmäinen syy. Fysioterapeutin huolellisen tutkimuksen ja erilaisten testien kautta saadaan selville syyt vaivojen ja vaurioiden syntyyn.
  • Kaikki lähtee perusteista. Lihakset on saatava aktivoitumaan oikein sekä virheasennot ja vääristyneet liikemallit on korjattava rasituksen välttämiseksi.
  • Joskus selän virheellisen kuormituksen korjaaminen voi lähteä liikkeelle kaukaa kipuilevasta alueesta, jopa alaraajoista saakka. Pitkä prosessi vaatii kuntoutujalta sitkeyttä ja fysioterapeutilta kykyä perustella harjoitteet ja välitavoitteet.
  • Omatoimisella harjoittelulla ja sen säännöllisyydellä on valtava merkitys. Kukaan meistä ei voi liikkua varastoon. Täytyy löytää oma keino jatkaa harjoitteita säännöllisesti ja nousujohteisesti.
  • Ihminen on kokonaisuus. Hyvinvointiin vaikuttaa ympäristö, missä toimimme sekä arjen tuomat stressaavat tilanteet. Nämä molemmat voivat lisätä jännittyneisyyttä sekä kipua. Haasteena on tunnistaa ja korjata ne asiat jotka ovat merkityksellisiä juuri sinulle.
Selkäkipu alaselkä


Miten selkäkipua voidaan hoitaa?

Suurin osa selkäkivusta on vaaratonta ja sen paranemisennuste on hyvä. Valtaosa selkäkivuista paranee itsestään muutamassa viikossa tai viimeistään muutamassa kuukaudessa.

Monesti selkäkipuista kehotetaan pysymään kipujakson aikana mahdollisimman aktiivisena. Kivuista huolimatta selkäkipuisen olisi hyvä pitää yllä liikettä ja elää mahdollisimman normaalia arkea, kivun sallimissa rajoissa. Liikunta on tärkeää ja se ennaltaehkäisee selkäkivun uusiutumista.

Selkäkipuun on tarjolla monia erilaisia hoitomuotoja. Hoitomuodot itsessään eivät välttämättä ole toinen toistaan tehokkaampia, mutta osa selkäkivuista on luonteeltaan sellaisia, että hoitamalla niitä voi merkittävästi helpottaa, tai saada jopa nopeasti loppumaan.

Fysioterapiasta apua selkäkipuun

Fysioterapiasta saa apua selkäkivun hoitamiseen. Fysioterapeutin vastaanotolla huolellisesti tehty haastattelu ja alkututkimus antavat oleellisimmat tiedot selkäkivun alkuperää selvitettäessä.

Asennot ja selän liikeradat käydään läpi tekemällä kevyitä taivutuksia ja liikkeitä. Käsin lihaksia ja nikamia tutkimalla fysioterapeutti etsii kipupisteitä sekä niiden aiheuttajaa. Todellinen selkäkivun aiheuttaja jää kuitenkin usein hyvin perustellun arvailun tasolle. Fysioterapeutti auttaa oikeanlaisten kuntouttavien liikkeiden löytämisessä ja selän kokonaisvaltaisessa kuntouttamisessa.

Fysioterapiasta apua selkäkipuihin

Fysioterapialla hoidamme kipua, vaikutamme toimintakykyyn sekä helpotamme koettua kärsimyksen tunnetta. Terapian menetelmiä ovat ohjaus ja neuvonta, terapeuttinen harjoittelu, manuaalinen ja fysikaalinen terapia sekä apuvälinepalvelut.

Fysioterapiasta apua selkäkipuun

Fysioterapiasta apua selkäkipuihin

Fysioterapialla hoidamme kipua, vaikutamme toimintakykyyn sekä helpotamme koettua kärsimyksen tunnetta. Terapian menetelmiä ovat ohjaus ja neuvonta, terapeuttinen harjoittelu, manuaalinen ja fysikaalinen terapia sekä apuvälinepalvelut.

Selkäkivun itsehoito

Selkäkipu on todella yleinen vaiva. Selkäkivun taustalla voi olla hyvin paljon erilaisia tekijöitä, jotka olisi hyvä tunnistaa, jotta on mahdollista lähteä harjoittamaan selkää oikein.

Alla olevissa videoissa OMT-fysioterapeuttimme Teemu Ripatti esittelee pari esimerkkiä tyypillisistä selkävaivoista ja siitä, kuinka näitä vaivoja kannattaisi lähteä harjoittamaan ja antaa vinkkejä kipeän selän itsehoitoon.

Miten selkäkipua voi ennaltaehkäistä?

Selkäkipujen ehkäisemiseksi on tärkeää ylläpitää terveellisiä elämäntapoja. Säännöllisellä liikunnalla on tärkeä rooli selkäkipujen ennaltaehkäisyssä. Selkälihaksista huolehtiminen ja niiden harjoittaminen tukevat selkää ja ylläpitävät ryhtiä.

Myös ergonomiset työasennot auttavat pitämään selän kunnossa. Jos esimerkiksi teet istumatyötä, selän mobilisointi sekä säännöllisten taukojen pitäminen työpäivän aikana auttaa ylläpitämään selän terveyttä. Nukkumisasentoon ja patjaan on hyvä kiinnittää huomiota, jos selkäkivut jatkuvat.

Selkäkivun itsehoito - osa 1
Selkäkivun itsehoito - osa 2
Selkäkivun itsehoito - osa 3

Me soitamme sinulle

Jos haluat kysyä jotain selkäkipuun liittyen tai haluat apua ajanvarauksessa, jätä numerosi tähän ja soitamme sinulle viimeistään seuraavana arkipäivänä.

Asiakkaamme suosittelevat

"Ammattitaitoisen fysioterapeutin vuoden tai kahden välein tekemä tutkimus pitäisi olla pakollisena työterveyshuollon osana."

Lasse Lindgren

Näytä kaikki

Näytä lisää

Näytä vähemmän

Näytä vähemmän