Fysioterapiasta apua

Selkäkipu

Suurin osa meistä kärsii ylä- tai alaselän kivuista ja säryistä jossakin vaiheessa elämäänsä. Useimmiten oireet alkavat äkillisesti ilman erillistä syytä ja tuntuvat alaselän alueella. Selkäkivun taustalla voi olla monia eri syitä.

Meille voit aina tulla myös ilman lääkärin lähetettä.

Mistä selkäkipu johtuu?

Selkäkivut ovat hyvin yleisiä. Suurin osa ihmisistä kärsii ylä- tai alaselän kivuista jossain vaiheessa elämäänsä. Selkäkivulle on monia syitä. Selkäkipuun ja sen muodostumiseen vaikuttavat niin elämäntavat kuin fyysiset, psykologiset ja terveydelliset tekijät. Selkäkipujen takana voi olla mm. jokin yleissairaus (esim. diabetes), raskas ruumiillinen työ tai staattinen istumatyö. Kipuja voi aiheuttaa myös monet muut syyt, kuten nivelet, lihakset, nikamakaaren valenivel, selkäydinkanavan ahtauma eli spinaalistenoosi ja Scheuermannin tauti. Selkäkivun uusiutuminen on tavallista ellei sitä hoideta.

Huolellisesti tehty haastattelu ja alkututkimus antavat oleellisimmat tiedot selkäkivun alkuperää selvitettäessä. Asennot ja selän liikeradat käydään läpi tekemällä kevyitä taivutuksia ja liikkeitä. Käsin lihaksia ja nikamia tutkimalla fysioterapeutti etsii kipupisteitä sekä niiden aiheuttajaa. Todellinen selkäkivun aiheuttaja jää kuitenkin usein hyvin perustellun arvailun tasolle.

Vakavaa alkuperää oireille on syytä epäillä, jos jalkoihin ilmaantuu heikkoutta, tunnottomuutta tai puutumista, virtsaaminen ei onnistu tai uloste karkaa, selkäkipu ei lievity levossa, selkäoireisiin liittyy kuumetta, yleisvointi heikkenee tai kipu pahenee koko ajan, selkäkipuun liittyy kovaa vatsakipua tai potilaalla on ollut pahanlaatuinen kasvain. Tällöin on syytä olla yhteydessä lääkäriin.

Mitkä ovat selkäkivun oireet

Selkäkipu voi olla joko paikallista ja pistemäistä tai se voi säteillä esimerkiksi pakaraan, reisiin tai jopa jalkaterään sekä varpaisiin asti. Selkäkivun säteilyoireissa alaraaja voi tuntua muun muassa voimattomalta tai siinä voi esiintyä kipua, puutumista, pistelyä tai vapinaa. Iskias on tyypillinen säteilykipua aiheuttava ongelma. Selkäkivun ja muiden oireiden syntyyn voi myös vaikuttaa lannerangassa mahdollisesti olevat välilevyn madaltumat tai -pullistumat, kulumat, ahtaumat tai hermoärsytykset/hermojen pinnetilat.

Alaselkäkivun oireet

Tavallisin selkäkivun kohde on alaselkä, jonka tehtävänä on taivuttaa vartaloa ja kantaa ylävartalon kuormaa. Alaselän ongelmista kärsivillä ihmisillä voi esiintyä muun muassa alaselän liikkeisiin tai asentoon liittyviä kipuja tai liikerajoituksia. Tyypillisiä oireita voivat lisäksi olla alaselkäkipu istuessa sekä alaselän leposärky ja jomotus. Pahimmillaan voi tulla äkillinen selän lukkiintuminen, eli noidannuoli.

Lue lisää alaselkäkivusta

Fysioterapiasta apua selkäkipuihin

Fysioterapialla hoidamme kipua, vaikutamme toimintakykyyn sekä helpotamme koettua kärsimyksen tunnetta. Terapian menetelmiä ovat ohjaus ja neuvonta, terapeuttinen harjoittelu, manuaalinen ja fysikaalinen terapia sekä apuvälinepalvelut.

Alaselkäkipu Noidannuoli Iskias Välilevyn pullistuma Rintarangan ongelmat

Miten selkäkipua voidaan hoitaa?

Suurin osa selkäkivusta on vaaratonta ja sen paranemisennuste on hyvä. Valtaosa selkäkivuista paranee itsestään muutamassa viikossa tai viimeistään muutamassa kuukaudessa. Monesti selkäkipuista kehotetaan pysymään kipujakson aikana mahdollisimman aktiivisena. Kivuista huolimatta selkäkipuisen olisi hyvä pitää yllä liikettä ja elää mahdollisimman normaalia arkea, kivun sallimissa rajoissa. Liikunta on tärkeää ja se ennaltaehkäisee selkäkivun uusiutumista.

Selkäkipuun on tarjolla monia erilaisia hoitomuotoja. Hoitomuodot itsessään eivät välttämättä ole toinen toistaan tehokkaampia, mutta osa selkäkivuista on luonteeltaan sellaisia, että hoitamalla niitä voi merkittävästi helpottaa, tai saada jopa nopeasti loppumaan. Fysioterapiasta saa apua selkäkivun hoitamiseen. Fysioterapeutti auttaa oikeanlaisten kuntouttavien liikkeiden löytämisessä ja selän kokonaisvaltaisessa kuntouttamisessa.

Selkäkivun itsehoito

Selkäkipu on todella yleinen vaiva. Selkäkivun taustalla voi olla hyvin paljon erilaisia tekijöitä, jotka olisi hyvä tunnistaa, jotta on mahdollista lähteä harjoittamaan selkää oikein. Alla olevissa videoissa OMT-fysioterapeuttimme Teemu Ripatti esittelee pari esimerkkiä tyypillisistä selkävaivoista ja siitä, kuinka näitä vaivoja kannattaisi lähteä harjoittamaan ja antaa vinkkejä kipeän selän itsehoitoon.

Miten selkäkipua voi ennaltaehkäistä?

Selkäkipujen ehkäisemiseksi on tärkeää ylläpitää terveellisiä elämäntapoja. Säännöllisellä liikunnalla on tärkeä rooli selkäkipujen ennaltaehkäisyssä. Selkälihaksista huolehtiminen ja niiden harjoittaminen tukevat selkää ja ylläpitävät ryhtiä. Myös ergonomiset työasennot auttavat pitämään selän kunnossa. Jos esimerkiksi teet istumatyötä, selän mobilisointi sekä säännöllisten taukojen pitäminen työpäivän aikana auttaa ylläpitämään selän terveyttä. Nukkumisasentoon ja patjaan on hyvä kiinnittää huomiota, jos selkäkivut jatkuvat.

Fysioterapeutin vinkit selkäkipu asiakkaalle

1. Tuki- ja liikuntaelimistön ongelmissa on aina aluksi selvitettävä vaivojen perimmäinen syy. Fysioterapeutin huolellisen tutkimuksen ja erilaisten testien kautta saadaan selville syyt vaivojen ja vaurioiden syntyyn.

2. Kaikki lähtee perusteista. Lihakset on saatava aktivoitumaan oikein sekä virheasennot ja vääristyneet liikemallit on korjattava rasituksen välttämiseksi.

3. Joskus selän virheellisen kuormituksen korjaaminen voi lähteä liikkeelle kaukaa kipuilevasta alueesta, jopa alaraajoista saakka. Pitkä prosessi vaatii kuntoutujalta sitkeyttä ja fysioterapeutilta kykyä perustella harjoitteet ja välitavoitteet.

4. Omatoimisella harjoittelulla ja sen säännöllisyydellä on valtava merkitys. Kukaan meistä ei voi liikkua varastoon. Täytyy löytää oma keino jatkaa harjoitteita säännöllisesti ja nousujohteisesti.

5. Ihminen on kokonaisuus. Hyvinvointiin vaikuttaa ympäristö, missä toimimme sekä arjen tuomat stressaavat tilanteet. Nämä molemmat voivat lisätä jännittyneisyyttä sekä kipua. Haasteena on tunnistaa ja korjata ne asiat jotka ovat merkityksellisiä juuri sinulle.

Haastattelu ja tutkimus

Tutkimme, testaamme ja selvitämme syyt oireisiin ja ongelmiin. Laadimme ennusteen sekä asetamme yhdessä tavoitteet ja ohjelman kuntoutumiselle.

Hoidot ja tulosten seuranta

Lievitämme oireita, jotta kehon aluetta päästään vahvistamaan ja muokkaamaan. Tarkistamme ohjelman viimeistään kolmannen käyntikerran jälkeen, jolla varmistamme oikeanlaisen edistymisen.

Harjoittelu kotona tai salilla

Säännöllinen ja itsenäinen kotiharjoittelu tai harjoittelu Fysioksen salilla tuo parhaat tulokset.

Blogi: Selkä ja koko kehon liikkuvuus kuntoon fysioterapian avulla

Lue lisää blogista

Blogi: Rosan tarina selkäkivusta

Lue lisää blogista

Blogi: Lääkäreille ja muille ammattilaisille: Mitä alaselkäkipuinen toivoo ammattilaisilta?

Lue lisää blogista

Videohaastattelu: Selkäkivuista kärsii lähes jokainen elämänsä aikana

Katso video täällä

Ammattitaitoista selkäkivun hoitoa Helsingissä ja Tampereella.

Tutustu Helsingin toimipisteisiin >>

Tutustu Tampereen toimipisteisiin >>

Digifyssari verkkofysioterapia -ohjelmat

Särkeekö selkääsi? Iskikö selkäkipu äkisti? Issias vaivaa? Noidannuoli?

Fysios Digifyssari -verkkofysioterapiaohjelmat on suunniteltu helpottamaan selkäkipuja.

Aloita harjoittelu fysioterapeuttiemme ohjauksessa joko 7 päivän tai 21 päivän ohjelmilla.

Tutustu myös Kipeytyykö selkäsi etätöissä? -webinaariin.

Lue lisää

Me soitamme sinulle

Jos haluat kysyä jotain selkäkipuun liittyen tai haluat apua ajanvarauksessa, jätä numerosi tähän ja terapeuttimme soittaa sinulle viimeistään seuraavana arkipäivänä.

Toimipisteemme löydät täältä.

Tutustu myös Fysioksen laajaan palveluvalikoimaan.

Siirry palveluhakuun