Synnytyksen jälkeen

Vatsalihasten erkauma

Suorien vatsalihasten erkaantumiseen (diastasis recti abdominis) vaikuttavat raskauden aikaiset hormonaaliset muutokset ja kasvavan kohdun aiheuttama mekaaninen rasitus vatsanseinämään.

Suorien vatsalihasten erkauma

Suorien vatsalihasten erkauma (diastasis recti abdominis) voi tulla kenelle tahansa. Yleisin se on raskaana olevilla ja synnyttäneillä naisilla, mutta se voi syntyä myös mm. ylipainon tai yksipuolisen kovan, fyysisen kuormituksen seurauksena.

Raskauden aikana kasvava kohtu tarvitsee tilaa ja vatsalihakset mukautuvat tähän kasvavaan paineeseen siirtymällä sivummalle. Tämä venyttää kehon keskilinjassa kulkevaa valkoista jännesaumaa (linea albaa) sekä vatsan lihaskalvoja.

Valkoinen jännesauma on normaalisti noin 2 cm leveä ja sen tehtävänä on pitää vatsalihakset yhdessä, siirtää voimia lihasten välillä, sekä antaa tukea vatsanseinämälle. Venyessään jännesaumasta tulee hauras ja sen jännitekyky heikkenee.

Miten vatsalihasten erkauma syntyy?

Suorien vatsalihasten erkaantumiseen vaikuttavat raskauden aikaiset hormonaaliset muutokset ja kasvavan kohdun aiheuttama mekaaninen rasitus vatsanseinämään. Jo raskauden aikaisella harjoittelulla voidaan vaikuttaa synnytyksen jälkeiseen palautumiseen.

Tutkimusten mukaan lähes kaikilla raskaana olevilla naisilla vatsalihasten erkaantuminen tapahtuu viimeistään viimeisellä raskauskolmanneksella 35. raskausviikkoon mennessä. Kun synnytyksestä on kulunut 5-7 viikkoa, yhä noin 40 prosentilla äideistä suorat vatsalihakset ovat erkaantuneet.

Suurin erkaantuman kaventuminen tapahtuu kahden ensimmäisen kuukauden aikana synnytyksestä. Jos erkaantumaa ilmenee vielä tämän jälkeen, tutkimusten mukaan kuntouttavalle harjoitusohjelmalle on tarvetta.

Erkauman hoito äitiysfysioterapeutin vastaanotolla

Aina vatsalihasten erkauma ei synnytyksen jälkeen palaudu spontaanisti ja tarvitaan kuntoutusta. Mikäli omaa arkea vaikeuttavia oireita ilmenee, kannattaa hakeutua asiaan perehtyneen fysioterapeutin vastaanotolle. Äitiysfysioterapiassa mitataan ja testataan jännesauman, sekä keskivartalon ja lantionpohjan lihasten toimintaa. Äitiysfysioterapeutti myös tutkii ja hoitaa sektio– ja episiotomia arpia. Saat yksilölliset ohjeet keskivartalon -ja lantionpohjan lihasten harjoitteluun, sekä ohjausta ryhtiä ja hengitystä parantaviin liikkeisiin.

Lue lisää äitiysfysioterapiasta

Ensimmäinen käynti: tutkimus

Tutkimme, testaamme ja selvitämme syyt oireisiin ja ongelmiin. Laadimme ennusteen sekä asetamme yhdessä tavoitteet ja harjoitteluohjelman kuntoutumiselle. Näin pääsemme nopeammin tavoitteisiin.

Seuraavat käynnit: hoidot ja tulosten seuranta

Lievitämme oireita, jotta kehon aluetta voidaan vahvistaa ja muokata. Tarkistamme harjoitteluohjelman viimeistään kolmannen käyntikerran jälkeen, jolla varmistamme oikeanlaisen edistymisen.

Harjoittelu kotona tai salilla

Säännöllinen ja itsenäinen kotiharjoittelu tai harjoittelu salilla tuo parhaat tulokset. Jos sinulle tulee kysyttävää, voit aina olla yhteydessä fysioterapeuttiisi. Ja tukenasi on Fysios®-mobiiliapplikaatio, jonka avulla saat ohjausta juuri silloin kun haluat.

Lisätietoa raskauden aikaisesta ja synnytyksen jälkeisestä fysioterapiasta

Raskaus ja synnytys vaikuttavat naisen kehoon monin eri tavoin. Sekä hormonaaliset syyt että muuttunut kehon asento ja kudosten rasitus voivat raskausaikana aiheuttaa erilaisia tuki- ja liikuntaelimistön oireita sekä lantionpohjan toiminnan häiriöitä. Äitiysfysioterapiaan voi tulla jo raskausaikana. Lue lisää alla olevista linkeistä.

Synnytyksen jälkeen Raskauden aikana Äitiysfysioterapia Lantiopohjan fysioterapia Raskaushieronta

Me soitamme sinulle

Jos haluat kysyä jotain oireeseen liittyen tai haluat apua ajanvarauksessa, jätä numerosi tähän ja fysioterapeuttimme soittaa sinulle viimeistään seuraavana arkipäivänä.

Toimipisteemme löydät täältä.

Tutustu myös Fysioksen laajaan palveluvalikoimaan.

Siirry palveluhakuun